مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:24560 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:14

لطفاً بفرماييد حدود گذشت تا چه اندازه لازم است با توجه به اينكه در اسلام بسيار با ظرافت به اين امر توجه شده است و اگر در قبال همه بدي ها اعمال شود پس جاذبه و دافعه را چگونه ميشود توجيه كرد ؟
گذشت و بخشش كه از بزرگترين صفات مؤمن است با شاخص هاي زير ارزشمند
مي شود .
1- در شرايط قدرت و توانائي براي توبيخ و تنبيه كسي گذشت كنيم .
2- با انجام گذشت در روح خود عظمتي را و در مخاطب ادبي را توليد كرده باشيم .
3- وقتي مخاطب از كرده خود طلب عذر ميكند و از كرده خود پشيمان است .
4- وقتي قصد اشاعه اين بركت بزرگ را در مخاطب داريم .
5- بايد مراقب باشيم آن گذشت موجب جري شدن فرد در خطايش نگردد.
6- گذشتي كه از « منت » و « تحقير » ديگران مبرا باشد .
قرآن در برابر هر شري تكليفي قرار داده است و اينجور نيست كه گفته باشد در برابر هر بدي و ستمي گذشت كنيم . گذشت يك اقدام در برابر « حق خويش » است و ما حق نداريم در مواقعي كه تكليف به پرهيز و يا مقابله داريم گذشت كنيم و حق نداريم از حق دين ، حق مظلوم ، حق حقيقت بگذريم . اگر گذشت باعث ترويج يك زشتي شود آن گذشت ديگر گذشت نيست گذاشتن يك بدعت زشت است . اما بايد بدانيم اين امر موجب نميشود كه ما از عظمت گذشت دوري كنيم مهم اين است كه گذشت ما خدا را خشنود كند نه زشتي را تقويت كند .
با توجه به موارد بالا :
1- صفت بارز خداوند در آيه شريفه بسم ا000 الرحمان و الرحيم است كه تاكيد زياد بر گذشت و بخشيدگي و مهرباني دارد به شرطي كه با شاخص هاي گفته مطابق داشته باشد .
2- كل زمين و سيارات و ستاره ها و با قانون جاذبه و دافعه تنظيم شده اند پس هر دو قانون ارزشمندند اما در مسائل انساني جاذبيت در حد اعلاء و دافعيت به قدر ضرورت را نبايد فراموش كنيم و يادمان نرود هزار دوست كم است و يك دشمن زياد .
3- تمام اسامي و صفات اولياء خداوند خصوصاً ائمه اطهار بر پايه بخشندگي ، مهرباني و حمد و سپاس وشكر گذاري است نه القاب خشن و به ندرت كلمات و اسامي سنگين استفاده ميشود چون گفته شد آنها به جاي خود نيكو و ارزشمندند .
مانند احمد – محمد – رسول – علي ( از اعلي گرفته شده ) حسن – حسين – محسن – كه از احسان گرفته شده است و 000
ولي در قبال اينها تمام ائمه اطهار به ستم و يا شمشير ظلم كشته شده اند و مبارزه كرده اند و در راه مبارزه از جان و مال و خانواده گذشته اند و دنيا هم الان منتظر حكومت عدل وحق حضرت مهدي است .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.